FLEETMAGAZINE
Drive Systems NV promoot CO2-neutrale LPG/Hybride
Drive Systems NV, de in Tienen gehuisveste specialist in LPG-CNG technologie, tevens vertegenwoordiger voor België van het Italiaanse BRC Gas Equipement (nvdr. Component en software ontwikkeling, productie en (seriële)montage van (sequentiële en ook directe) LPG/CNG injectiesystemen) doet er alles aan om LPG nadrukkelijker onder de aandacht te brengen als meest voor de hand liggende groene uitkomst.
Zeker op korte termijn, zo beklemtoont Fabrizio Teatini, Sales en Marketing Manager Benelux. “In het beoordelen van de ecologische prestaties van onze voertuigen ligt de nadruk sterk op CO2. Dat is terecht maar het zou verkeerd zijn, om temidden die CO2-hype, de aandacht te verliezen voor de veel schadelijker gevolgen van fijn stof, stikstofoxide, koolwaterstoffen en koolstofmonoxide. Wie rijdt met LPG stoot alvast veel minder van die schadelijke stoffen uit.
Ook CO2 wordt door een LPG-motor van 10 tot 15% minder uitgestoten dan een vergelijkbare benzinemotor. Een dieselmotor stoot dan wel minder CO2 uit dan een LPG motor maar hierbij moet een belangrijke bedenking gemaakt worden. LPG is trouwens een bijproduct van de olieraffinage. Dat bijproduct dient tot vandaag voor het overgrote deel opgebrand te worden. Die verbranding noemt men affakkelen en zolang dat moet gebeuren, rijden LPG-auto’s CO2-neutraal. Want, indien dat LPG niet verbrand wordt in een automotor moet het het verbrand worden bij de productie van benzine of diesel.”
Als promotor van LPG-autogas in Belgie en Luxemburg gaat Drive Systems nv thans een stap verder. Naar het voorbeeld van eerder in Frankrijk genomen initiatieven, wil het bedrijf uit Tienen nu ook de kwaliteit van LPG onderlijnen door de LPG/Hybride, op basis van de Toyota Prius II, te promoten.
De bestaande en oorspronkelijk op benzine draaiende 1.5 liter verbrandingsmotor van de Prius wordt dus LPG-gevoed. Recente testresultaten van EETP (European Emission Test Program) alsook onafhankelijke laboratoria testen (IFP in Frankrijk) tonen dat (zich baserend op testen van Toyota) de Prius LPG/elektriciteit/Hybride nog 92 g/CO2 per kilometer uitstoot of goed 11,5% minder dan de benzine/hybride versie van de Prius II. Maar, omdat die lage CO2-uitstoot als compensatie mag beschouwd van de LPG die tijdens het produceren van benzine of diesel toch dient verbrand te worden, mag voorlopig nog van CO2-neutraliteit worden gesproken.
Bovendien worden in de LPG/Hybride 68% minder stikstofoxides geëmitteerd dan met de benzine/Hybride. Bovenop dit alles scoort deze LPG/Hybride uitstekend wat de uitstoot van de vaak verzwegen, niet gereglementeerde, vervuilende emissies betreft. We spreken dan over Aldehyde, Polyaromatische Koolwaterstoffen, BTX en het aantal kleine stofdeeltjes. Uitstootvormen waar diesel- en benzine- ver in het nadeel van LPG-motoren liggen. (FB)
Visit: http://WWW.drivesystems.b ...
|
Auto | 06/03/2008 |
|
|
Weetjes
Aanpassing service n.a.v. Covid 19 Beste klant,
De recente ontwikkelingen betreffende het corona virus gaan niet aan ons voorbij. lees meer
Opgelet: Drive Systems is verhuisd Beste klant, wij zijn sedert 1/09 verhuisd naar onze nieuwe locatie te Halen, Stadsbeemd 1420C lees meer
Vergroening van de verkeersbelasting: goed nieuws voor CNG èn LPG rijders De Vlaamse regering heeft in de vergroening van de autofiscaliteit een belangrijk positief signaal gegeven voor de CNG en LPG rijders
lees meer
|
|
|